banner

להבים את עצמך



מאת: הניה

האם חשבת פעם מדוע את נהנית ממאכל חריף וחברתך - ממש לא! או מדוע לך אין כל בעיה עם חדר מוצף אור ושכנתך מורידה תריסים ברגע שהשמש מתקרבת אל חלונה? רחל גוזרת את הפתקית של החולצה אותה היא קנתה, ואסתר אפילו אינה מבחינה בה. תפוקתה של דבורה בעבודה עולה עם מוזיקה בווליום גבוה וחברתה לעבודה אינה מסוגלת להתרכז ומשתמשת באטמים באוזניה, ולפעמים מבקשת בעדינות להנמיך ווליום.

האדם הוא יצור חושי. הוא קולט את העולם דרך חמשת החושים: מישוש, טעם, ראיה, שמיעה וריח. המח שלנו זקוק למידע חושי על מנת לפעול. המידע החושי הוא הדלק המפעיל את המח, בזה אין כל חידוש. החידוש הוא, שכל אחד מאתנו נזקק למידע חושי בכמות שונה כדי לתפעל באופן אופטימלי את המח שלו. למשל, מי שזקוק למידע חושי רב יתבל בחריפות את המזון שלו, ייגע בחפצים או באנשים, ואילו מי שזקוק למידע חושי מועט ישמר מרחק מאנשים. הוא גם יאכל יום יום את אותו מזון, ללא צורך בגיוון.

אם נשים לב להעדפות החושיות האישיות שלנו ונקדיש תשומת לב איך הן משפיעות עלינו, נבין טוב יותר את עצמנו ונראה כי גם נוכל לייצר התאמות מיטביות יותר לאיכות חיינו.

כאשר הסף נמוך, המוח יבחין במהירות בכל קלט חושי. כשהסף גבוה המוח יזדקק ליותר זמן כדי לקלוט כמות חושית מספיקה בשביל להבחין במתרחש. אדם עם סף גבוה עלול להחמיץ דברים שאחרים בסביבתו מבחינים בהם. אך אנשים שונים לא רק באופן קליטת הגירוי, הם שונים גם באופן תגובתם לגירוי. כלומר הסדרת התגובה אף היא שונה מאדם לאדם.

יש מי שמשתמש באסטרטגיות אקטיביות להסדרת התגובה. הוא ייצר תגובה כדי לשלט בכמות הקלט החושי, למשל: יזמזם כשהרעש יפריע לו או יעזוב את החדר. ויש מי שמשתמש באסטרטגיה פסיבית. הוא יאפשר לקלט החושי להתרחש. למשל: המוזיקה מפריעה לו אך הוא אינו עושה מאומה, נותן לדברים להתרחש ורק אחר כך מגיב.

באופן זה נוצרים ארבעה אופנים של תגובות לחוויות חושיות:

מי שיש לו סף נוירולוגי גבוה והסדרת תגובה פסיבית – נקרא משקיף

מי שיש לו סף נוירולוגי נמוך והסדרת תגובה אקטיבית – נקרא מחפש

מי שיש לו סף נוירולוגי גבוה והסדרת תגובה פסיבית – נקרא סנסור

מי שיש לו סף נוירולוגי נמוך והסדרת תגובה אקטיבית – נקרא נמנע

ננסה לתרגם זאת למציאות. נסי למצוא את עצמך בכל אחת מהתבניות:

האם את טיפוס של משקיף?

האם ייקח לך הרבה זמן כדי לשים לב שמשהו קורה פה? האם רק כאשר צורחים בסביבה תבחיני בכך? רק אם הצבעים יהיו עזים במיוחד תרגישי בהם? אם כך אולי אחרים יאמרו עלייך שאת חסרת מודעות ואדישה, ואינך מבחינה באחרים בסביבתך אבל חייך שלך יהיו נינוחים, מקומות הומים לא יפריעו לך. מצבים שמטרידים אחרים אותך לא יטרידו. יתכן וביתך "תצטרך" להגביר התנהגות שלילית עד שתבחיני שמשהו אינו כשורה ותתחילי לדאוג ולטכס עצה, הסובבים עלולים להתעצבן לנוכח שלוותך, אבל זה באמת לא כי לא אכפת לך, אלא פשוט אינך שמה לב.

יתכן שצריך לקרוא בשמך מספר פעמים עד שתשימי לב. יש להניח שתרבי לשאול שאלות חוזרות, תתקשי להגיע למקום לא מוכר. לבושך עלול להראות מרושל או לא מסודר, יתכן ותיראי מסורבלת, ושמא תשכחי מדי פעם חפצים הקשורים לשגרה. בני משפחתך יזכו למרחב תמרון: הם יוכלו לשנות סדר יום, מיקום של חפצים – לך זה לא יזיז. זה הצד הנוח. הצד השני הוא שיתכן ולא תבחיני שהילדים הגזימו במריבה ביניהם ומציקים זה לזה.

 בעבודה יש סיכוי שתהיי יעילה בקידום פרויקטים. את מסוגלת להתמקד בפרויקט בלי להיות מוטרדת מהמתרחש מסביב. חברות ירצו בקרבתך. את אדם נוח, זורם ולא תובעני, שינויים של רגע אחרון יתקבלו בהבנה. אם לא מצאת את עצמך "במשקיף" - התקדמי.

האם את טיפוס של מחפש?

שום דבר אינו מספק אותך. תמיד את רוצה יותר, יותר טעם יותר צבע, בגד מרשים, רהוט מעניין במיוחד, מוזיקה רועשת, - כל מה שמעניין אותך תרצי ממנו עוד. המחפש שואף לשלט בכמות המידע החושי המגיע אליו, וכיוון שהוא אוהב לחוש הוא מנסה ליצר ריגוש ושינוי סביבה.

אולי את מרבה בתנועה? קמה מדי פעם במהלך הרצאה? מזמזמת בזמן שאת מנקה, תמונות וחפצי אומנות יאתרו את ביתך. האם יש לך היכולות להעלות רעיונות חדשים ומעניינים? האם אינך אוהבת עבודות של שגרה כניקיון, כביסות, בישול – אלה אינם מספקים לך את הריגוש אותו את צריכה! האם את נוטה לשנות לבוש מדי פעם? לשנות את מסלול ההליכה שלך כדי לעורר ענין?  האם את בוחרת בצורת התעמלות רגועה או אינטנסיבית? האם את משתמשת בבושם בעל ניחוח חריף? מבשלת אוכל מתובל. משנה שגרות יום יום באופן די קבוע? מתקרבת לחברותייך בעת שיחה עמן? משנה את מיקום הריהוט בבית?

אם כך האתגר שלך הוא לא להיות מוסחת מהפעילות היומיומית. יתכן גם שפעילות היתר שלך תגרם לסביבתך לאי שקט ואי נחת. הצורך שלך לקבל עוד ועוד מידע חושי יכול לבוא על חשבון צורכי האחר.

היכולות שלך להעלות רעיונות מקוריים תעורר עניין בבוסית שלך להפנות אלייך פרויקט חדש. אולי את אוהבת לקשקש על הניירות שלך? שמא בלי משים תקשטי גם אלה של חברותייך לשולחן העבודה? לצאת לבילוי אתך זה יהיה אתגר, תמיד תמצאי דברים אחרים בסביבה מעניינים יותר. למשל, להביט באישה הזו שנכנסה הרגע לאולם עם מטפחת צבעונית. ייתכן שאלה שמתלוות אלייך פחות אוהבות את הקשב המפוזר שלך.

אם לא מצאת את עצמך גם כאן, המשיכי. אולי את טיפוס של סנסור?

הסנסור שם לב למה שקורה סביבו ויש לו תפיסה מוגדרת לגבי האופן בו יש לנהל כל מצב. מדובר באדם הרגיש מאוד למתרחש סביבו. אם את טיפוס של סנסור את תבחיני מיד בשינוי מצב רוח של אי מי בסביבתך. את כנראה אדם רגיש לאחרים. גם שמה לב לפרטים, גם יצירתית.

האתגר שלך הוא להסתדר עם העובדה שאת עלולה לחוש בקלות מוצפת בגלל המידע החושי הרב המגיע אלייך. את תבחיני בשינויים הקלים במרקמים, בטמפרטורה ובטעמים. בני משפחתך וחברותיך עלולים לצאת מהכלים בשל הצורך שלך לשלוט במצבים המעוררים אצלך אי נוחות. כי את תנסי לקבל בדיוק את כמות המידע החושי המתאימה לך.

יהיה לך קשה לעבוד בסביבה רועשת. צלילים יפגעו בקשב שלך, תיבהלי בקלות. בנסיעות את עלולה להרגיש בחילה. את תעדיפי עיצוב נקי / חלק בדירתך. את כנראה תסתדרי יותר טוב במצבים מאורגנים מאשר בלא מאורגנים. בעבודה תהיי טובה בתכנון מטלות / פרויקטים. כדאי שתמקמי את עצמך שם בחלל עבודה שקט.

 לא מצאת את עצמך עד כה – כנראה שאת טיפוס נמנע.

הנמנע יוצר שגרה כדי לשמור על חיים שלווים אתם קל לו יותר להתמודד. סדר יום קבוע ותכנית קבועה מאפשרת לך נינוחות. דברים שמשתנים מהר יכניסו אותך לאי שקט.

 את רוצה לעשות דברים באותו אופן שוב ושוב. המוח שלך מכיר את הדברים וכך נשמר מגירוי יתר. שינוי מזרים מידע חושי חדש למוחך וקשה לך עם  זה. את כנראה זקוקה גם לזמן להיות לבד עם עצמך. מצבים חברתיים הומים אינם לרוחך. ייתכן שתתכנסי בתוך עצמך. את לא תאהבי מרכזי קניות הומים, הרעש שם עלול להציף אותך מידי. ביתך הוא מקלטך. סדר הרהיטים יהיה קבוע, המקום בו את עובדת יהיה תמיד מסודר. האתגר שלך שבני משפחה וחברות לא כל כך יבינו אותך. יראו אותך כמתבודדת ואולי כעצבנית...

להיות לבד זה להיחשף לפחות מידע חושי. ולכן את זקוקה ללבד הזה. אנשים רעשניים, תנועת יתר וריחות עזים – יציפו אותך. בעבודה ייתכן שתנסי לכפות סדר ותנאים שאחרים לא יבינו את הצורך בהם. במשפחה אולי תכפי לוח זמנים שיפריע לספונטניות המתבקשת לעתים. מן הסתם תערכי קניות בחנות שכונתית קטנה. תצאי מחדר הומה, תשמרי על חלל עבודה נקי, תשטפי ידיים לעתים קרובות בעת הבישול. תימנעי מכינוסים גדולים. תהיי בררנית באוכל, תעדיפי פעילויות פנאי של לבד.

הסביבה צריכה לגלות אורך רוח ולהבין שאינך דוחה אותה, את זקוקה ללבד כדי לחזור אל הביחד. כדאי שייעזרו בך כדי לארגן ולתכנן מטלות בתנאי שהן תהיינה מוגדרות. מובן שתעמדי בלוח הזמנים. על שינוי בשגרה – כדאי לדבר אתך זמן רב מראש.

בעבודה תעמדי בלוח הזמנים. תהיי טובה בארגון מטלות. אך, בתנאי שהמטרה ברורה ומפורטת. חלל עבודה שקט חיוני עבורך.

***

אני מניחה שמצאת את עצמך באחת מתבניות החישה. וודאי זיהית גם את תבניות החישה של בני משפחתך, חברותייך וחברותייך לעבודה. ייתכן שזיהוי זה עזר לך להבין כל מיני התנהגויות שלא הבנת עד היום. למה זו כזו מרובעת ולמה זאת כזאת סוערת. למה אלמונית כזו מסודרת ופלמונית לא מסודרת. לי אישית המידע הזה היה מאד משמעותי למשל, הבנתי שאיני סתם "מפונקת" כשרעש ומהומה מוציאים אותי משלוותי, ולחברתי אינם "מזיזים" כלל יש לנו תבניות חישה שונות. כאשר מבינים מדוע אנשים מתנהגים בצורה זו או אחרת יותר קל לקבל זאת ולהתחשב בהם.

עם זאת, בני אדם מורכבים יותר מהתבנית הבסיסית שלהם. מענין מה יקרה כשהתבנית החושית תפגוש הפרעת קשב למשל, או איך משתלבת התבנית החושית עם חסך רגשי עמוק כהנה וכהנה. במצבי חירום שונים יהיו לנו תבניות שונות. ייתכן שהן תהיינה שונות בבית ובעבודה. ייתכן שבמערכת חושית מסוימת יהיו תגובות שונות יותר מאשר במערכת חושית אחת. למשל, תחושת המגע יוצרת תגובת יתר אך לא כן צלילים וקולות. ייתכן שבתחום הפנאי את בתבנית מחפש, ובסביבת העבודה – משקיף. ככל שתזהי את התבניות הללו תוכלי לייצר התאמות טובות יותר עבורך.

זו רק דרך אחת להבין את ההתנהגות האנושית – דרך החוויה החושית. מובן מאליו שישנן דרכים נוספות להסבר המשמעות של ההתנהגות האנושית, כאלה המשלימים זה את זה ומעמיקים את ההבנה לגביה.

מתבסס על הספר "לחיות דרך החושים" המחבר וויני/דאן.